تاثیرات تلویزیون در کودکان<br /><br />اثرتلویزیونات منفی در رشد ذهن<br />تماشای تلویزیون به مدت طولانی پرتو منفی بر رشد فکری کودکان میگذارد. آکادمی اطفال آمریکا به والدین پیشنهاد میکند به کودکان زیر دو سال خود اجازه تماشای تلویزیون را ندهند و کودکان بزرگتر نیز بیش از دو ساعت در روز تلویزیون نگاه نکنند. حتی در بزرگسالان نیز تماشای طولانیمدت تلویزیون میتواند نیرو پردازش ذهنی آنان را مختل کند.<br /><br />چاقی<br />همان طور که اشاره شد، تماشای تلویزیون با خوردن وابستگی سر راست دارد. کودکان بیش از هر زمان دیگری، اثناء تماشای تلویزیون تنقلات میخورند و اغلب آنها میگویند که خوردن همبرگر، پیتزا و سیبزمینی سرخ شده در حین تماشای تلویزیون زیاد لذتبخش است. احتمالاً به همین علت باشد که شمار کودکان چاق روز به روز در حال افزایش است.<br /><br />افزایش خطر ابتلا به آسم<br />در مطالعهای در بریتانیا که روی بیش از 3 هزارکودک یک ماهه تا یازده ساله اتمام شد، نشانه عدل که کودکانی که در روز دو ساعت یا بیشتر به تماشای تلویزیون مشغول هستند، دو برابر بیش از سایرین، شایستن ابتلا به آسم در آنها وجود دارد.<br /><br /><br />مزایاى استفاده از تلویزیون<br /><br />۱. انتقال برنامههاى زنده و تصاویر متحرک را ازطریق کابل، میکروویو، کانالهاى تلویزیونی، ماهوارهها و یا کانالهاى تلویزیون آموزشی، میسر مىسازد.<br /><br />۲. به مدارس و مراکز تعلیم عالى و یا دیگر مؤسسات امکان مىدهد لغایت در هنگام پخش، برنامههاى تلویزیونى را نگریستن کرده و در صورت نیاز نسبت به ضبط آنها مبادرت ورزند.<br /><br />۳. تولید برنامههاى محلى را که تهیه آنها از طریق دیگر امکانپذیر نیست میسر مىسازد. این برنامهها ممکن است براى پیشرفت یادگیرى شاگردان در سطوح گوناگون و براساس نیازهاى محلى تهیه شوند.<br /><br />۴. به شاگردان امکان مىدهد تا با تهیه و تولید برنامههاى تلویزیونى به سواد دیدارى خود افزوده و به برقرارى یک وابستگی مؤثر براى انتقال ایدههاى خویش دست یابند.<br /><br />۵. امکان ضبط و توزیع دوباره برنامههاى متنوعى را که شاگردان در خانه ها خویش از طریق تلویزیون نگاه مىکنند فراهم مىسازد.<br /><br />۶. فرصت تماشا اماکن و اشیایى را که به فاصله دورى از مدارس پیمان دارند فراهم مىکند. اینگونه اماکن مىتوانند موزهها، مزارع، کارخانه ها و غیره باشند.<br /><br />۷. شاگردان را در جریان آخرین حوادث و وقایع جارى نظیر ارسال اقمار مصنوعى به محیط پیمان مىدهد.<br /><br />۸. امکان بررسى و تجزیه و تحلیل رفتارهاى فردى و گروهى را براى معلمان و روانشناسان فراهم مىسازد.<br /><br />۹. به شاگردان امکان مىدهد لغایت آندسته از آزمایشات تجربى را که اتمام آن مستلزم هزینه گزاف و توأم با خطرات احتمالى است نگریستن کنند.<br /><br />۱۰. به شاگردان تربیت معلم، فرصت مىدهد الی بدون حضور در کلاسهاى درس، شیوه تدریس و رفتارهاى آموزشى معلمان حرفهاى را مورد تماشا و تجزیه و تحلیل قرار دهند.<br /><br />۱۱. واداشتن حضور در مدرسه و کلاس را براى فراگیران منتفى مىسازد.<br /><br />۱۲. ازطریق استفاده از خاصیت بزرگنمایی، تماشا اشیا و موجودات بسیار حقیر را براى شاگردان میسر مىسازد.<br /><br />۱۳. امکان تماشا اعمال جراحى را بدون حضور در محل و ایجاد مزاحمت براى کادر جراحى فراهم مىسازد.<br />
منبع: سایت زنیبل
قسمتهای
- ۹۷/۱۱/۰۹